دررسانه ها:
دکترای افتخاری مهران مدیری،سرکاری است؟
«مهران مديري، کارگردان و بازيگر مجموعه‌هاي طنز، به پاس انجام فعاليت‌هاي هنري و انساني از دانشگاه ليبرتي آمريکا، دکتراي افتخاري گرفت.» اين خبري بود که روزهاي پاياني هفته گذشته روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت اما در صحت و سقم اين خبر کمي شبهه وجود داشت. با مراجعه به سايت دانشگاه به آدرس www. aluniversity. edu براي پيگيري خبر متوجه شديم قسمت خبري اين سايت هنوز راه‌اندازي نشده و در حال بازسازي است.

به گزارش شرق، همين اتفاق موجبات پيگيري بيشتر را فراهم کرد. تا اينکه با مراجعه به دايره‌المعارف بين‌المللي و اينترنتي «ويکي‌پديا» کاشف به عمل آمد که اين دانشگاه برخلاف تمام دانشگاه‌هاي معتبر بين‌المللي هيچ مدخلي ندارد. روند پيگيري خبر، مجهولات قضيه را بيشتر کرد که اين دانشگاه اصلا مدرک دکترايي صادر مي‌کند که دکتراي افتخاري هم اهدا کند؟ بنيان‌گذار اين دانشگاه کيست و...؟


دوباره خبر را مرور کنيم شايد کمي به حل مجهولات کمک کند؛ «مراسم اهداي دکترا به مديري در ۲۱ تير (۱۲ ۲۰۱۱ June) در دانشگاه ليبرتي واقع در‌لس‌آنجلس برگزار شد که مهران مديري به دليل ضبط ادامه مجموعه قهوه تلخ نتوانست در اين مراسم حضور پيدا کند. در اين مراسم، دکتر رونالد برينر به نمايندگي از مهران مديري اين مدرک را دريافت کرد و حميد سلطاني آن را در ايران به مهران مديري رساند.»


روابط عمومي سريال «قهوه تلخ» در پي تماس «شرق» اعلام کرد: «مديري در جريان اهداي اين جايزه بوده است ولي مطلع نيستيم که اين دانشگاه پيش از اين دکتراي افتخاري به شخص ديگري ارايه کرده است يا نه؟» اينکه اين دانشگاه به شخص ديگري هم دکتراي افتخاري داده يا نه را به باقي مجهولات اضافه کنيد. از روابط عمومي «قهوه تلخ» پرسيديم: آقاي «سلطاني» کيست؟ مسافري بوده که در مسير، ‌دکتراي افتخاري را به «مديري» رسانده؟ اما جوابي براي مشخص شدن هويت آقاي «سلطاني» نگرفتيم. ولي به ناگاه در ادامه جست‌وجو متوجه شديم آقاي «سلطاني» بنيان‌گذار دانشگاه ليبرتي آمريکاست.


نکته قابل توجه ديگر اين است که بنا بر اعلام روابط‌عمومي مجموعه «قهوه تلخ» اين دانشگاه در دو بخش هنري و پزشکي فعال است. در هر صورت اهداي دکتراي افتخاري به پاس انجام فعاليت‌هاي هنري به مديري توجيه‌پذير است اما تقدير از فعاليت‌هاي انساني يا شايد پزشکي مديري، آن هم توسط دانشگاهي با ويژگي‌هاي پيش‌گفته در هاله‌اي از ابهام است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا